پایان نامه بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر

(ب)طرح مسئله

موضوع این تحقیق :

« بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه »

بنابر این با طرح سؤالات زیر مسئله این تحقیق را مطرح می سازیم :

۱-    آیا ناکامی در پرخاشگری تأثیر دارد ؟

۲-    آیا تأثیر ناکامی در پرخاشگری دختران و پسران دانش آموز یکسان است ؟

۳-    دختران دانش آموز در برابر عوامل ناکام کننده چه نوع واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ؟

۴-    پسران دانش آموز در برابر عوامل ناکام کننده چه نوع واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ؟

۵-  آیا عکس العمل های پرخاشگرانه دختران دانش آموز ، در برابر عوامل ناکام کننده برای دفاع از خود ، تسلط و بقای مانع ویا بقای نیاز است ؟

۶-  آیا عکس العمل های پرخاشگرانه پسران دانش آ”موز در برابر عوامل ناکام کننده برای دفاع از خود ، تسلط و بقای مانع ویا بقای نیاز است ؟

(پ) هدف تحقیق

هدف این تحقیق دارای دو جنبه بنیادی و کاربردی می باشد ، بنابراین با توجه به این هدف دو جنبه ، اهداف تحقیق مطرح می شود :

۱-) جنبه بنیادی : بررسی دیدگاه روانکاری و بخصوص نظریه زیگموند فروید در مورد ناکامی بعنوان عامل برانگیزنده پرخاشگری است .

« ناکام ماندن تلاشهای فرد برای دستیابی به هدف موجب پیدایش سائق پرخاشگری شده  و این نیز به نوبه خود رفتاری را  برای صدمه زدن به فرد به شی موجد ناکامی بر می انگیزد و بروز پرخاشگری باعث کاهش این سائق شده و در پاسخ به ناکامی پرخاشگری یک پاسخ غالب است .» (هلیگارد ، اتکینسون ۱۹۸۵).

۲) جنبه کاربردی : بررسی پرخاشگری دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی و ناکامی بعنوان علتی برای آن که بدین منظور ، آزمون مصّور ناکامی روزتر وایگ در کودکان مقطع ابتدایی بکار می رود .

ارائه راهبردها وتوصیه هایی به اولیاء دانش آموزان در زمینه برخی  از علل رفتارهای پرخاشگرانه دانش آ”موزان و چگونگی مقابله و برخورد با آنها به منظور اصلاح رفتار آنان در جهت تخفیف رفتارهای پرخاشگرانه .

فهرست

فصل اول
سازمان اصلی گزارش
(الف ) مقدمه
(ب)طرح مسئله
موضوع این تحقیق :
« بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه »
(پ) هدف تحقیق
(ت ) فرضیه تحقیق
(ج) تعریف عملیاتی متغیرها و اصطلاحات :
پرخاشگری
پرخاشگری در حیوانات :
با رفتار پرخاشگرانه دیده می شود : خود داری مادران در برابر فرزندان ، بزرگتر ها در برابر کوچکترها و …
داده های فیزیولوژی درباره پرخاشگری :
دیدگاههای مختلف در مورد پرخاشگری :
نتیجه :
انواع عکس العملهای پرخاشگرانه:

فصل دوم :
ادبیات مربوط به تحقیق
پیشینه تحقیق
تحلیلی از تحقیق های پیشین
الف ) تحقیقات د رزمینه پرخاشگری :
از عوامل موثر در پرخاشگری می توان عوامل ذیل را نام برد .
ب ) تحقیقات در زمینه ناکامی :
علل پیدایش ناکامی :
- واکنشهای ناشی از ناکامی :
تدابیر موثر برای تحمل ناکامی :
ج) تحقیق در رابطه با آزمون روز نزوایگ :

فصل سوم
روش تحقیق
۱- جامعه :
۲- نمونه و نمونه گیری :
۳-طرح تحقیق :
۴-متغیرها
انواع پرخاشگری طبق تابلوی روزنزوایگ :
عوامل یازدهگانه ناکامی و پرخاشگری درآزمو ن روزنزوایگ :
۱- ثبات بیرونی پرخاش ( E)
2- ثبات درونی پرخاش (I)
3- ثبات در ناپرخاشگری (M)
4- تنبیه به سرزنش بیرونی ( E)
5- عامل ( E)معرف نوعی از تغیرات عامل( E است .
۶- تنبیه و سرزنش درونی (I)
7- عامل (I)معرف نوعی از تغییرات عامل (I)است
۸- بدون تنبیه و سرزنش (M)
9- مقاومت بیرونی (e)
10- مقاومت درونی (I)
11- بدو ن مقاومت (m)
شیوه و مفهوم اساسی تجزیه و تحلیل آزمون روزنزوایگ :
۶-روشهای آماری :
۱- محاسبه G.C.R تطابق باگروه :
۲- محاسبه نیمرخها :
۳- محاسبه انگاره ها : ( انگاره کلی کلاسیک )
۴- محاسبه گرایشها :

فصل پنج
« خلاصه و نتیجه گیری »
۱- بیان مجدد مسأله :
۲- توصیف روشهای بکار رفته :
۳- یافته های اصلی و نتیجه گیری :

نتیجه گیری کلی :
بر اساس نتایج تحقیق بعمل ‎آمده میتوان گفت : احتمالا متیغر مستقل ، در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر چندانی نداشته است ، چون عکس العملهای پرخاشگرانه پسران گروه آزمایشی و گروه کنترل مشابه بوده است ولی متغیر مستقل در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی تاثیر داشته و عکس العملهای پرخاشگرانه آنها ( در گروه آزمایشی وگروه کنترل ) متفاوت بود .
۱- توصیه برای پژوهشهای بعدی :

پیشنهادات :
منابع

منابع

« منابع داخلی »

الف ) کتابها :

۱-  اتکنسیون رتیال و اتکنسیون ریچارد بس ، هلیگارد ، ارنست . ر ( ۱۹۸۵) در زمینه روانشناسی جلد اول ترجمه گروهی انتشارات رشد – چاپ دوم ۱۳۶۷ فصول (۱۰،۱۱) صفحات  ۵۹۰-۵۶۰

۲-  اتکنسیون رتیال واتکنسیون ریچارد بس ، و هلیگارد ارنست ر(۱۹۸۵) در زمینه روانشناسی جلد اول ترجمه گروهی انتشارات رشد – چاپ دوم ۱۳۶۷ فصول(۱۴) صفحات (۱۳۳-۱۳۷)

۳-  ارونسون الیور (۱۹۷۲) روانشناسی اجتماعی – ترجمه شکرکن حسین – انتشارات رشد – و چاپ سوم( ۱۳۶۶)فصل پنجم صفحات (۱۹۰-۱۶۰)

۴-    ادوارد – ج – مورثی – انگیزش هیجان – ترجمه براهنی محمد تقی – انتشارات چهر- صفحات (۱۲۶-۱۲۵)

۵-  بست ، جان (۱۹۷۷) – روششهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری – ترجمه : شریفی حسن پاشا و طالقانی ، نرگس انتشارات رشد – چاپ دوم (۱۳۶۷) فصول (۱۰،۲،۱)

۶-    براهنی محمد تقی و همکاران – واژنامه رواشناسی و زمینه های وابسته – چاپ فرهنگ معاصر

۷-    دبس ، موریس – مراحل تربیت ترجمه کاردان علی محمد انتشارات دانشگاه تهران صفحات ۱۷۰ – ۴۷

۸-    خدیوی زند محمد مهدی – پرخاشگری و ناکامی – انتشارات تربیت چاپ اول ۱۳۷۴

۹-    دلاور علی – روش تحقیق د رروانشناسی و علوم تربیتی – انتشارات ویرایش چاپ سوم ۱۳۷۶

۱۰-دلخشنواز  هاشم – روانشناسی شخصیت کودک نشر اروند چاپ دوم ۱۳۷۰ صفحه ۲۴۰

۱۱-کازنوژان ۱۹۷۲ – جامع شناسی و سایل ارتباط جمعی – ترجمه : ساروخانی باقر – محسنی منوچهر – انتشارات اطلاعات چاپ بنجم فصل سوم صفحات ۹۵ – ۷۱

۱۲-کی نیا مهدی ، مبانی جرم شناسی جلد اول صفحه ۲۱۸ و جلد دوم صفحه ۹۲۴

۱۳-گنجی – همزه – روانشناسی تفاوت های فرد – انتشارات بعثت ۱۳۶۹ صفحات ۲۱۰ – ۲۰۹

۱۴-لافون روبرت ۱۹۷۰ – ریشه های روانی رفتار کودکان – ترجمه سروری محمد حسین چاپ اول ۱۳۷۰

۱۵-منصور محمود – شخصیت – انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۷۵ چاپ سوم فصل اول

 

دانلود فایل

بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه

(ب)طرح مسئله

موضوع این تحقیق :

« بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه »

بنابر این با طرح سؤالات زیر مسئله این تحقیق را مطرح می سازیم :

۱-    آیا ناکامی در پرخاشگری تأثیر دارد ؟

۲-    آیا تأثیر ناکامی در پرخاشگری دختران و پسران دانش آموز یکسان است ؟

۳-    دختران دانش آموز در برابر عوامل ناکام کننده چه نوع واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ؟

۴-    پسران دانش آموز در برابر عوامل ناکام کننده چه نوع واکنش پرخاشگرانه نشان می دهند ؟

۵-  آیا عکس العمل های پرخاشگرانه دختران دانش آموز ، در برابر عوامل ناکام کننده برای دفاع از خود ، تسلط و بقای مانع ویا بقای نیاز است ؟

۶-  آیا عکس العمل های پرخاشگرانه پسران دانش آ”موز در برابر عوامل ناکام کننده برای دفاع از خود ، تسلط و بقای مانع ویا بقای نیاز است ؟

(پ) هدف تحقیق

هدف این تحقیق دارای دو جنبه بنیادی و کاربردی می باشد ، بنابراین با توجه به این هدف دو جنبه ، اهداف تحقیق مطرح می شود :

۱-) جنبه بنیادی : بررسی دیدگاه روانکاری و بخصوص نظریه زیگموند فروید در مورد ناکامی بعنوان عامل برانگیزنده پرخاشگری است .

« ناکام ماندن تلاشهای فرد برای دستیابی به هدف موجب پیدایش سائق پرخاشگری شده  و این نیز به نوبه خود رفتاری را  برای صدمه زدن به فرد به شی موجد ناکامی بر می انگیزد و بروز پرخاشگری باعث کاهش این سائق شده و در پاسخ به ناکامی پرخاشگری یک پاسخ غالب است .» (هلیگارد ، اتکینسون ۱۹۸۵).

۲) جنبه کاربردی : بررسی پرخاشگری دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی و ناکامی بعنوان علتی برای آن که بدین منظور ، آزمون مصّور ناکامی روزتر وایگ در کودکان مقطع ابتدایی بکار می رود .

ارائه راهبردها وتوصیه هایی به اولیاء دانش آموزان در زمینه برخی  از علل رفتارهای پرخاشگرانه دانش آ”موزان و چگونگی مقابله و برخورد با آنها به منظور اصلاح رفتار آنان در جهت تخفیف رفتارهای پرخاشگرانه .

فهرست

فصل اول
سازمان اصلی گزارش
(الف ) مقدمه
(ب)طرح مسئله
موضوع این تحقیق :
« بررسی تأثیر ناکامی در میزان پرخاشگری بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی شهرستان قروه »
(پ) هدف تحقیق
(ت ) فرضیه تحقیق
(ج) تعریف عملیاتی متغیرها و اصطلاحات :
پرخاشگری
پرخاشگری در حیوانات :
با رفتار پرخاشگرانه دیده می شود : خود داری مادران در برابر فرزندان ، بزرگتر ها در برابر کوچکترها و …
داده های فیزیولوژی درباره پرخاشگری :
دیدگاههای مختلف در مورد پرخاشگری :
نتیجه :
انواع عکس العملهای پرخاشگرانه:

فصل دوم :
ادبیات مربوط به تحقیق
پیشینه تحقیق
تحلیلی از تحقیق های پیشین
الف ) تحقیقات د رزمینه پرخاشگری :
از عوامل موثر در پرخاشگری می توان عوامل ذیل را نام برد .
ب ) تحقیقات در زمینه ناکامی :
علل پیدایش ناکامی :
- واکنشهای ناشی از ناکامی :
تدابیر موثر برای تحمل ناکامی :
ج) تحقیق در رابطه با آزمون روز نزوایگ :

فصل سوم
روش تحقیق
۱- جامعه :
۲- نمونه و نمونه گیری :
۳-طرح تحقیق :
۴-متغیرها
انواع پرخاشگری طبق تابلوی روزنزوایگ :
عوامل یازدهگانه ناکامی و پرخاشگری درآزمو ن روزنزوایگ :
۱- ثبات بیرونی پرخاش ( E)
2- ثبات درونی پرخاش (I)
3- ثبات در ناپرخاشگری (M)
4- تنبیه به سرزنش بیرونی ( E)
5- عامل ( E)معرف نوعی از تغیرات عامل( E است .
۶- تنبیه و سرزنش درونی (I)
7- عامل (I)معرف نوعی از تغییرات عامل (I)است
۸- بدون تنبیه و سرزنش (M)
9- مقاومت بیرونی (e)
10- مقاومت درونی (I)
11- بدو ن مقاومت (m)
شیوه و مفهوم اساسی تجزیه و تحلیل آزمون روزنزوایگ :
۶-روشهای آماری :
۱- محاسبه G.C.R تطابق باگروه :
۲- محاسبه نیمرخها :
۳- محاسبه انگاره ها : ( انگاره کلی کلاسیک )
۴- محاسبه گرایشها :

فصل پنج
« خلاصه و نتیجه گیری »
۱- بیان مجدد مسأله :
۲- توصیف روشهای بکار رفته :
۳- یافته های اصلی و نتیجه گیری :

نتیجه گیری کلی :
بر اساس نتایج تحقیق بعمل ‎آمده میتوان گفت : احتمالا متیغر مستقل ، در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی تاثیر چندانی نداشته است ، چون عکس العملهای پرخاشگرانه پسران گروه آزمایشی و گروه کنترل مشابه بوده است ولی متغیر مستقل در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی تاثیر داشته و عکس العملهای پرخاشگرانه آنها ( در گروه آزمایشی وگروه کنترل ) متفاوت بود .
۱- توصیه برای پژوهشهای بعدی :

پیشنهادات :
منابع

منابع

« منابع داخلی »

الف ) کتابها :

۱-  اتکنسیون رتیال و اتکنسیون ریچارد بس ، هلیگارد ، ارنست . ر ( ۱۹۸۵) در زمینه روانشناسی جلد اول ترجمه گروهی انتشارات رشد – چاپ دوم ۱۳۶۷ فصول (۱۰،۱۱) صفحات  ۵۹۰-۵۶۰

۲-  اتکنسیون رتیال واتکنسیون ریچارد بس ، و هلیگارد ارنست ر(۱۹۸۵) در زمینه روانشناسی جلد اول ترجمه گروهی انتشارات رشد – چاپ دوم ۱۳۶۷ فصول(۱۴) صفحات (۱۳۳-۱۳۷)

۳-  ارونسون الیور (۱۹۷۲) روانشناسی اجتماعی – ترجمه شکرکن حسین – انتشارات رشد – و چاپ سوم( ۱۳۶۶)فصل پنجم صفحات (۱۹۰-۱۶۰)

۴-    ادوارد – ج – مورثی – انگیزش هیجان – ترجمه براهنی محمد تقی – انتشارات چهر- صفحات (۱۲۶-۱۲۵)

۵-  بست ، جان (۱۹۷۷) – روششهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری – ترجمه : شریفی حسن پاشا و طالقانی ، نرگس انتشارات رشد – چاپ دوم (۱۳۶۷) فصول (۱۰،۲،۱)

۶-    براهنی محمد تقی و همکاران – واژنامه رواشناسی و زمینه های وابسته – چاپ فرهنگ معاصر

۷-    دبس ، موریس – مراحل تربیت ترجمه کاردان علی محمد انتشارات دانشگاه تهران صفحات ۱۷۰ – ۴۷

۸-    خدیوی زند محمد مهدی – پرخاشگری و ناکامی – انتشارات تربیت چاپ اول ۱۳۷۴

۹-    دلاور علی – روش تحقیق د رروانشناسی و علوم تربیتی – انتشارات ویرایش چاپ سوم ۱۳۷۶

۱۰-دلخشنواز  هاشم – روانشناسی شخصیت کودک نشر اروند چاپ دوم ۱۳۷۰ صفحه ۲۴۰

۱۱-کازنوژان ۱۹۷۲ – جامع شناسی و سایل ارتباط جمعی – ترجمه : ساروخانی باقر – محسنی منوچهر – انتشارات اطلاعات چاپ بنجم فصل سوم صفحات ۹۵ – ۷۱

۱۲-کی نیا مهدی ، مبانی جرم شناسی جلد اول صفحه ۲۱۸ و جلد دوم صفحه ۹۲۴

۱۳-گنجی – همزه – روانشناسی تفاوت های فرد – انتشارات بعثت ۱۳۶۹ صفحات ۲۱۰ – ۲۰۹

۱۴-لافون روبرت ۱۹۷۰ – ریشه های روانی رفتار کودکان – ترجمه سروری محمد حسین چاپ اول ۱۳۷۰

۱۵-منصور محمود – شخصیت – انتشارات دانشگاه تهران ۱۳۷۵ چاپ سوم فصل اول

 

دانلود فایل

نکات مهم و حیاتی کمک های اولیه

کمکهای اولیه عبارتند از اقدامات با درمانهای ساده و فوری که بلافاصله پس از بروز یک سانحه برای افراد آسیب دیده انجام می شوند و یا آنکه برای بیمارانی که به سرعت بدحال شده اند ، قبل از رسیدن آمبو لانس ،پزشک و یا افرادی که در زمینه امداد گری صلاحیت لازم را دارا می‏باشند ارائه می گردند...


 

مواد و اقلام مورد نیاز برای کمک های اولیه


این گونه وسایل معمولا" در جعبه های مخصوص کمک های اولیه و یا انواع مناسب دیگری از بسته بندی ها ، در کنار یکدیگر نگهداری می شوند.کیف کمک‏های اولیه باید در اماکن ورزشی ،کارگاهها، ادارات،اماکن تفریحی و در خانه و اتومبیل شخصی نیز وجود داشته باشد.

محتویات بسته های کمکهای اولیه باید بر طبق ضوابط ایمنی اماکن شغلی و یا تفریحی تهیه و تنظیم شده باشند. همچنین این جعبه ها باید به وضوح علامت گذاری شده و به سهولت در دسترس باشد. بهتر است شما نیز اینگونه استانداردها را در تهیه و تنظیم جعبه های شخصی خود ، مثلا در منزل ، در نظر داشته باشید، البته در صورت تمایل می توانید برخی اقلام اضافی احتمالی نیز به آن بیافزایید .

 

 

الف : اقلام پایه ای ( ضروری)


- جعبه ای که باید ضد آب بوده و به سهولت و به وضوح قابل شناسایی و در دسترس باشد .

- بیست عدد پوشش چسب دار به اندازه های معین شده ( این پوشش ها برای جراحات کوچک و یا سطحی به کار می روند و انواع ضد آب آنها ، در مورد زخمهای دستها بهترین انتخاب می باشند)

- پوششهای استریل در اندازه های متوسط ( شش عدد) ، بزرگ ( دو عدد) و بسیار بزرگ ( دو عدد)

- دو عدد پد استریل چشمی

- شش عدد بانداژ سه گوش

- شش عدد سنجاق ایمنی ( سنجاق قفلی). گیره ها و سنجاقها برای تثبیت بانداژ به کار می روند.

- دستکشهای استریل و یک بار مصرف

 

 

ب : اقلام مفید اضافی ( اضافه بر استاندارد ضروری)


- بانداژ لوله ای : این بانداژها در اشکال ویژه ای برای انگشتان و در مفاصل مورد استفاده قرار می‏گیرد.

- بانداژ نواری : برای تثبیت موقعیت و حمایت از مفاصل ، ثابت یا محکم کردن پوششها ، محدود ساختن حرکات ، حفظ و اعمال فشار روی پوششها و نیز کاهش تورم می توان از بانداژ نواری استفاده نمود.

- پوششها یا پدهای کتانی ( هرگز این پدها را مستقیما روی زخم بکار نبرید ، آنها به عنوان پوشش جذب کننده بیرونی و یا بالشتک محافظ مثلا بین زانوها بکار برده شوند.

- تب سنج

- محلولهای پاک کننده زخم از نوع غیر الکلی ( می توانید پوست اطراف زخمهای کوچک و یا دستهای خودتان را اگر آب و صابون در دسترس ندارید، به کمک آنها تمیز کنید ).

- نوار چسب ( چسبهای نواری شکل)

- مداد ، دفترچه یادداشت ، انواع اتیکت یا برچسب .(از مداد و دفترچه یادداشت برای ثبت جزئیات واقعه و مشاهدات خود در زمان اقدامات درمانی می‏توانید استفاده نمائید . برچسبها هم در علامت گذاری مصدومین در سوانح وسیع کاربرد دارند )

- ماسکهای محافظت کننده صورت از نوع پلاستیکی یا کاغذی .( این ماسکها در موقع انجام تنفس مصنوعی می تواند از انتقال عفونت به شما پیشگیری کند .)

- قیچی ، انبرک موچین(دارای انتها ها یا نوکهای کند)

- در مورد فعالیتهای برون شهری : پتو ، کیسه خواب ، چراغ قوه و سوت


منبع: بیتوته

نکاتی برای جلوگیری از بروز حملات آسم

آسم یک بیماری تنفسی است که گاهی اوقات عارض می‌شود و غالباً حملات آن کوتاه مدت است ولی با رعایت نکاتی بسیار ساده می‌توان مانع بروز حملات آن شد.


1. از مواد حساسیت‏زا دوری کنید. این مواد در فصول خاص بیشتر دیده می‏شوند. مثلاً در بهار که زمان گرده افشانی گیاهان است، مشکل برخی از بیماران مبتلا به آسم نیز بیشتر می‏شود. البته گاهی حساسیت به عوامل دیگر مانند آب و هوا، کپکها و ... که بطور دائم در طبیعت وجود دارند موضع فصلی بودن را نفی می‏کنند. بنابراین با توجه به مواد حساسیت‏زا شما می‏توانید حساسیت به مواد خاص را در خود پیدا کنید و از آنها دوری جوئید.

 

2. از هوای آلوده بپرهیزید مانند دود کارخانه‌ها و اتومبیل‌ها در شهرهای شلوغ و پرجمعیت.


3. بدون تجویز پزشک دارو استفاده نکنید و در مراجعه به پزشک، بیماری آسم خود را یادآوری کنید مثلاً استفاده از آسپرین و یا بعضی از داروهای ضدالتهاب مانند ایندومتاسین و ایبوبروفن که متاسفانه در کشور ما بدون تجویز پزشک به طور وسیع استفاده می‏شود خود از عوامل تشدید کننده آسم است.

 

4. داروهایی که به منظور پیشگیری از بروز حملات آسم تجویز می‏شوند را به طور منظم مصرف کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر احساس می‏کنید مشکلی ندارید مصرف داروها را قطع نکنید.

 

5. جهت از بین بردن گرد وغبار درون رختخواب، پتو و ملحفه‏ها را با آب بسیار داغ (60 درجه) بشوئید و آنها را در آفتاب خشک کنید.

 

6. عوامل شغلی نیز یک پدیده مهم در تشدیدحملات آسم می‌باشند. ذرات چوب و سبزیجات، داروها، پلاستیکها، رنگها، مواد پاک‌کننده و فضولات حیوانی باعث تشدید بیماری می‏شوند. اگر شما در روزهای تعطیل حال عمومی بهتری دارید ولی با شروع کار بدتر می‏شوید، به احتمال زیاد مشکل شما مربوط به شغلتان است.

 

7. حتی الامکان مواظب باشید دچار عفونت تنفسی نشوید. عفونتهای ویروسی نیز اهمیت خاص دارند، ممکن است هفته‏ها بعد از عفونت همچنان از حمله آسم رنج ببرید.

 

8. از ورزش کردن در هوای سرد و خشک اجتناب کنید، زیرا هوای سرد و خشک باعث تشدید بیماری شما می‏شود مثلاً شنا در استخر آب گرم بسیار بهتر از اسکی و سایر ورزش‏های زمستانی است.

 

9. در زمان‏هایی که میزان گرده افشانی گیاهان به حداکثر خود می‏رسد (معمولاً ساعت 7 تا 10 صبح، 5 تا 9 بعدازظهر) درها و پنجره‏ها را بسته نگاه دارید. این امر بخصوص در فصل بهار سبب کاهش تماس با آلرژن‏های مورد نظر می‏شود.

 

10. پوشش‏های غیرقابل نفوذ و ضد گرد و غبار ویژه‏ای روی بالش و تشک بکشید به طوری که مانع ادامه زندگی هیره‏ها* در آنها شود.

 

11. از استعمال سیگار به ویژه در اتاق خواب خودداری کنید.

 

12. بوهای تند و دود ناشی از آشپزی را از خانه خارج کنید.

 

13. از صابون، شامپو یا لوسیونی که بوی عطر می‏دهد و از بخورهای محرک استفاده نکنید.

 

14. از نگهداری حیوانات خانگی، بویژه در اتاق خواب خودداری کنید. در صورت عدم امکان اجتناب، شستشوی هفتگی حیوان مزبور توصیه می‏شود.

 

15. پرده‏ها و اسباب بازیهای پشمی و پارچه‏ای کودکان را به طور مرتب شستشو دهید.

 

16. چون برخی از گونه‏های سوسک، بیش از هیره‏ها باعث بروز آسم می‏شوند، نظافت و بهداشت خانه‏های آلوده به طور منظم و کامل توصیه می‏شود.

 

17. از هیجانات روحی دوری کنید.

 

 

● به یاد داشته باشید که :


ماشه‏ی حمله آسم ممکن است با محرک‏های گوناگون چکانده شود مانند: سردی هوا، دود سیگار، عفونتهای ویروسی، استرس، ورزش، بو و دارو (به ویژه آسپیرین و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی)


منبع: بیتوته

خوردنی‌ و نخوردنی‌ برای پیشگیری از سرطان

تنها با انتخاب مواد غذایی سالم و ریزمغذی‌های مناسب می‌توان احتمال ابتلا به سرطان را به طور چشمگیری کاهش داد ؛ برای این کار لازم است عوامل مختلف رژیم غذایی را که به عنوان تحریک کننده سرطان هستند شناخت و از آنها پرهیز کرد.


طبق برآورد موسسه تحقیقات بین‌المللی سرطان، حداقل 35 درصد از تمام سرطان‌ها و بیش از نیمی از سرطان‌های دستگاه گوارش با نوع تغذیه ارتباط دارند.
مواد غذایی محرک سرطان مانند چربی‌های اکسید شده روغن که به دفعات برای سرخ کردن استفاده شده، مواد غذایی کهنه ، نوشیدنی ‌ها و غذاهای خیلی داغ ، چاقی و اضافه ‌وزن از عوامل بسیار مهم در بروز سرطان هستند


از مواد غذایی مهارکننده سرطان می‌توان مواد غذایی غنی از فیبر ، کلسیم، ویتامین دی و ای و سی و آ و ب 12، سبزی و میوه‌های تازه، ماهی و اسید چرب امگا 3 و مقادیر کافی آب در روز را نام برد.

 

از مواد غذایی غنی از فیبر می‌توان گندم کامل (سبوس‌دار)، حبوبات و آجیل را عنوان کرد.
سبزی و میوه‌ها بویژه سبزی‌های سبز تیره، نارنجی یا متمایل به زرد، چغندر، هویج، مارچوبه، پیاز، سیر و زردچوبه غنی از فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند.

 

پیشگیری از سرطان


بعلاوه استفاده بیشتر از میوه و سبزی‌های تازه حداقل 5 وعده در روز به طوری که شما سیر شوید در عدم مصرف غذای ناسالم کمک می‌کند.


برای تامین نیاز روزانه کلسیم و ویتامین D از شیر و فرآورده‌های لبنی کم‌چرب استفاده کنید.
برای استفاده از فواید غلات به جای نان سفید ، تافتون و لواش از نان‌هایی مانند سنگک و نان سبوس‌دار استفاده کنید.


نوشیدن روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب به جای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌ های شیرین توصیه می‌شود. برای استفاده از کپسول‌های حاوی روغن ماهی و ویتامین E با پزشک خود مشورت کنید.


سعی کنید از غذاهای آماده مثل ساندویچ ، پیتزا ، کنسرو آماده و غذاهای سرح شده بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید.


به یاد داشته باشید مصرف مواد غذایی تحریک‌کننده سرطان اگر با مصرف سیگار، چاقی و اضافه وزن همراه باشد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.


منبع: بیتوته